۱۳۸۶ آذر ۲۵, یکشنبه

دوستان آموزشی

حمید الیمی اسو

بچه خلخال است . با قد بلند و بدنی لاغر و دماغی بزرگ با لهجه ای شیرین که فارسی را از لحاظ دستوری بی نقض ادا می کند اما به قمقمه میگوید گمگمه یا به قنداق اسلحه می گوید گنداگ . به جرات می توانم بگویم که در سالهای اخیر در بین وبلاگ نویسان و شاعرانی که دیده ام کسی را ندیده ام که به قدرت و توان وی شعر کهن بگوید و به اندازه وی شعر از بر باشد . حمید شاعری است که به علت ذوق مفرطی که داشته در دانشگاه پیام نور و به صورت غیر حضوری تحصیل کرده . اما در نقد و بحث های ادبی هیچگاه وا نمی ماند . عاشق شهریار است و در این مدت داستانها (شاید هم افسانه هایی ) از زندگی شهریار تعریف می کند که شنیدنش برای من که تنها دیوان اشعار شهریار را میخوانده ام به شدت شنیدنیست .

شبی نیست که حمید بخوابد و شعری نگوید . چند شب پیش شعری که چند روز روی آن کار میکرد و در آن شعر نام اکثر بچه های گروهان را نوشته بود را در صبحگاه یگان برای همه خواند . اگر فرصتی باشد حتمن این شعر را با اجازه حمید در هیس خواهم گذاشت چونکه شعر بسیار شیرین و خنده داری است . این روزهای آخر من و حمید خیلی با هم حرف میزنیم . آدرس و شماره تلفن همدیگر را گرفته ایم تا با هم در مکاتبه باشیم . متاسفانه در کامپیوتر اصلا وارد نیست مگر نه تا به حال چند بار بهش پیشنهاد دادم که برایش وبلاگی درست کنم تا نوشته هایش را در معرض دید و نظر مخاطب بگذارد . اما او با کمال فروتنی می گوید : هنوز شعرهایم در حد ارائه نیست . این برای من که از سن پایین می نویسم و اعتماد به نفسم کمی زیاد تر از حد استاندارد است بسیار جای تعجب و گاهی شرمندگی است . من کمتر دیده ام که شاعران و نویسندگان جوان جرات گفتن غزل و به طور کلی وارد شدن به نظم و شعر کهن فارسی را داشته باشند و یا اگر هم در این وادی وارد می شوند مانند بعضی از شعر های خودم ایرادات عروضی در اشعارشان پیداست . اما این آدم در اوج امکانات محدود چنان به زبان فارسی شعر می سراید که روح و جان آدم را جلا میدهد . حمید نه تنها شعر کهن بلکه شعر مدرن و سپید هم میگوید و شعر گفتنش دست مریزاد دارد .

من اگر چه شعر هایم ایراداتی هم دارد اما با اینحال هر کسی را در شعر قبول ندارم . اصولاما ایرانی ها در زندگی هر کجا قافیه تنگ می آید اشعاری می سراییم ، و معمولا اکثر دوستان من حداقل یکی دو شعر در طول زندگی گفته اند اما حمید حقیقتا استادانه شعر می گوید . شعری که در وصف یگان ما من باب ثبت خاطره گفته است را حتمن از او میگیرم و برایتان می نویسم .