۱۳۸۶ اسفند ۱, چهارشنبه

فن زنده ماندن - تهیه آب -


ضلع اول : تهیه آب

اگر از هر کدام از شما بپرسم که در هنگام تشنگی چگونه آب تهیه می کنید ؟ شاید با پوزخندی جوابی بدهید از شیر آب . اما باید در نظر بگیرید که هنگامی در شرایط سختی قرار میگیرید که به مغازه برای خرید آب معدنی دسترسی ندارید و در یک بیابان تنها مانده اید تشنگی مفهوم دیگری می یابد . تشنگی خیلی زود آدمی را از پای در می آورد به همین جهت به عنوان اولین ضلع مربع زنده ماندن ، تهیه آب را در نظر گرفتم .
پدرم در کودکی هنگامی که از پیاده روی در کوه خسته و تشنه می شدم میگفت که سنگ ریزه ای پیدا کنم و زیر زبان بگذارم و حرف نزنم . وجود سنگریزه در زیر زبان باعث تحریک غدد بزاقی و ترشح آنها می گردید و باعث می شد برای مدتی کوتاه دهان پر آب گردد و تشنگی به صورت موقت برطرف گردد .
راه های بدست آوردن آب :
کرانه دریا ها و مناطق جنگلی : در این مناطق معمولا آب به سطح زمین نزدیک است و با کندن چاله ای نه چندان عمیق به آب خواهید رسید .
در مناطق جنگلی : از جمع آوری شبنم با قرار دادن تعدادی از شاخ و برگ گیاه در داخل کیسه پلاستیکی می توانید استفاده کنید .
در مناطق برفی : از آب کردن برف میتوانید به آب دست یابید .
در مناطق کویری : میتوانید چاله آب بسازید و برای بدست آوردن آب از این روش استفاده نمایید . در سطور پایین روش تهیه چاله آب را برایتان خواهم نوشت .




نکاتی در مورد تهیه آب :
1 – برای تهیه آب می توانید از شیره گیاهان استفاده کنید به شرطی که گیاه مورد نظر را بشناسید یا ببینید که توسط حیوانات آن منطقه خورده می شوند . گیاهانی مانند خار شتر در کویر برای نوشیدن شیره شان مناسب هستند .
2 – آب های راکد قابل نوشیدن هستند اگر توسط مردار و فضولات حیوانات آلوده نشده باشند .
3 – آب باران معمولا قابل نوشیدن است .
4 – آب دریا درصد بالایی نمک دارد و برای دفع ضایعات هر یک لیتر آب دریا دو الی سه لیتر آب سالم باید نوشید .
5 - انسان در صورت ناچاری تنها یکبار قادر به آشامیدن ادرار خود خواهد بود و نوشیدن ادرار در هر شرایطی بیش از یکبار خطر ناک و غیر قابل تکرار است .
6 - برای پیدا کردن آب های منطقه ای باید در صبح ، بعد از طلوع خورشید مسیر حرکت پرندگان و حیوانات منطقه را رهگیری کرد و به محلی که آنها برای آشامیدن آب می روند رسید .
7 – در مناطق کویری و بیابانی از فعالیت بدنی بی مورد در طول روز باید خودداری کرد و تحرکت در ابتدای روز و بعد از غروب انجام گیرد .



روش تهیه چاله آب :

برای تهیه آب در کویر و بیابان بهترین روش ساخت چاله آب است . چاله آب یک گودال مخروطی شکل است که برای ساخت آن به روش زیر عمل می کنیم :
اول : یک گودال به عمق یک و نیم ، دو متر حفر می کنیم .
دوم : گیاهان بومی منطقه را می کنیم و چاله را با آنها پر می کنیم .
سوم : یک ظرف یا کاسه یا قوطی کنسرو را درست وسط چاله روی گیاهان قرار می دهیم .
چهارم : یک پلاستیک روی گودال می کشیم که هیچ روزنه و پارگی نداشته باشد .
پنجم : دور تا دور پلاستیک را با سنگ و خاک می پوشانیم .
ششم : یک سنگ کوچک وسط پلاستیک در محدوده بالای ظرفی که داخل گودال قرار داده ایم می گذاریم که شیبی به داخل پیدا کند . این سنگ برای این منظور است که تعرق گیاهان داخل گودال که روی پوشش داخلی پلاستیک به صورت قطره های آب جمع می شوند به داخل ظرف که زیر فرو رفتگی پلاستیک قرار دارد بچکند .




تصفیه کردن آب

در بسیاری از مواقع آبی که به آن دست پیدا کرده اید می تواند پاکیزه و بهداشتی نباشد و باید به نوعی آب را تصفیه کنید . آبهایی که مورد استفاده حیوانات هستند غالبا انگل و باکتریهایی را نیز در خود دارند که برای تصفیه آنها می توان از دو روش استفاده نمود
الف ) روش شیمیایی
ب ) روش فیزیکی


روشهای شیمیایی :
1 - استفاده از قرصهای ضد عفونی کننده هالوژه . در هر یک لیتر یک عدد
2 - ریختن 5 قطره تنیترید 3 % در یک قمقمه آب زلال و 10 قطره در یک قیمه آب ناصاف . سپس درب قمقمه را ببندید و تکان دهید و بعد سی ثاینه قمقمه را ثابت نگهدارید و آب را بنوشید .
3 - سه قاشق مربا خوری(۱۵ گرم) گرد پر کلرین را در یک بطری(رنگ بطری تیره باشد) یک لیتری آب اضافه نموده(به این محلول محلول مادر میگویند) و بهم بزنید. و سپس هفت قطره از این محلول(محلول مادر) را به یک لیتر آب اضافه نموده و بهم بزنید. پس از نیم ساعت با اطمینان خاطر مصرف نمایید.

روشهای فیزیکی

1 - ساده ترین روش جوشاندن آب تا دمای صد درجه است . جوشاندن باعث می شود که تمام انگلها و باکتریهای آب از بین بروند . در سطح دریا جوشاندن تا دمای صد درجه و به مدت یک دقیقه کافیست اما در مناطق کوهستانی و به طور کلی مناطقی که ارتفاع بیش از 300 متر است به مدت دو دقیقه و به طور کلی برای اطمینان میتوان ده دقیقه اینکار را ادامه کرد .
2 – صاف کردن به طریق گذراندن آب از لایه های نا همگن و با قطر ذرات متفاوت . یک بطری را میتوانید پیدا کنید و انتهای بطری را ببرید . داخل بطری را از به ترتیب از طرف دهانه با یک لایه پارچه ، شن و ماسه ، سنگ ریزه ، یک لایه پارچه ، خرده چوب ، ذغال و سنگهای درشت تر پر کنید . آب را از انتها داخل بطری بریزید و به مرور صبر کنید که از این فیلتر دست ساز بگذرد . بعد گذشت مدتی می توانید آب را بنوشید .
3 – در صورتی که امکان هیچ یک از این کارها را نداشته باشید آب را به مدت ده الی دوازده ساعت ثابت بگذارید که ذرات معلق آن ته نشین شوند و سپس از سطح بالای آب بنوشید .