۱۳۸۵ بهمن ۱۸, چهارشنبه

گزارش تجمع سربازان کوروش در مقابل وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی




عکسهای این تجمع را اینجا ببینید (آهنگ سایت ربطی به این پست ندارد بلکه متعلق به داستان زندگی زیر زمینی است )

نام سربازان کوروش را من بر این افراد نهادم و در واقع این حرکت یک حرکت تشکیلاتی نبود، بلکه یک حرکت خود جوش بود

امروز همانطور که قرار گذاشته بودیم در اعتراض به آبگیری سد سیوند و زیر آب رفتن بخشهای وسیعی از منطقه پاسارگاد که گنجینه ها ی تاریخی بسیاری را در خود جای داده در مقابل وزارت نیرو سازمان میراث فرهنگی تجمع نمودیم . تجمع در راس ساعت 9 مقابل وزارت نیرو شروع شد که ماموران حراست وزارتخانه خواستار توقف برنامه شدند اما با پافشاری سربازان کوروش، معاون وزیر به دیدار جمعیت اجتماع کننده آمد و نامه اعتراض آمیزی که از قبل تهیه شده بود را از نماینده معترضان تحویل گرفت و متعهد شد تا آن نامه را به وزیر تحویل دهد .

این تجمع تا ساعت 10 ادامه داشت و بعد از آن تعدادی از اجتماع کنندگان به مقابل سازمان میراث فرهنگی حرکت کردند و با اعتراض آرام و در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضمون هشدار نسبت به آبگیری سد سیوند و نابودی منابع فرهنگی و تاریخی منطقه ، در مقابل سر در اصلی سازمان میراث فرهنگی کشور تجمع نمودند . بعد از استقرار سربازان کوروش کبیر در مقابل سازمان میراث فرهنگی ، حراست سازمان مربوطه برخورد بسیار تندی را با تجمع کنندگان و بخصوص خبرنگاران از خود نشان دادند و تا دقایقی مانع ادامه کار خبرنگاران شدند و مدعی شدند که خبرنگاران باید برای پوشش تصویری تجمع از آنها مجوز داشته باشند .

در ادامه وقتی با سماجت اجتماع کنندگان و خبرنگاران روبرو شد و از طرف خبرنگاران نسبت به انتشار نحوه برخوردشان با این تجمع آرام تهدید شدند ، از طرف رده های بالاتر سازمان ماموران حراست به داخل سازمان فراخوانده شدند وسازمان خواستار حضور نماینده ای از بین معترضان برای گفتگو با مدیران ارشد سازمان در داخل سازمان میراث فرهنگی شد که البته با مخالفت تجمع کنندگان روبرو شد . تجمع کنندگان خواستار حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی در بین خود بودند و البته نامه سر گشاده ای به معاونین او تحویل دادند .

از نکات جالب در این تجمع اطلاع رسانی سربازان کوروش به رهگذران و عابران و مردمی که از این ماجرا بی خبر بودند و همچنین ترافیک سنگینی که در خیابان آزادی در مقابل سازمان میراث فرهنگی ایجاد شده بود و همچنین تصادفی که در خیابان اتفاق افتاد را می توان نام برد . همچنین حضور دوستانی از دیگر شهرهای ایران به واقع باعث دلگرمی و افتخار تمامی شرکت کنندگان بود .

از دیگر نکات گفتنی این تجمع می توان به برخورد معقولانه کارمندان وزارت نیرو و شخص معاون وزیر نیرو که به این اجتماع با دیدی علمی نگاه کرد و در بین اجتماع کنندگان شرکت و نامه سرگشاده معترضین را دریافت نمود و در مقابل به برخورد تند و زننده کارمندان سازمان میراث فرهنگی که در واقع باید مدافع و حامی این تجمع می بودند ، میتوان اشاره نمود .

در پایان فرازهایی از نامه سرگشاده تجمع کنندگان به وزرای نیرو ، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان میراث فرهنگی رادر پایان این گزارش می آورم :

ما نگران از دست رفتن سرمایه های فرهنگی و طبیعی کشوریم .

خواهشمندیم پاسخ دهید که آیا در اجرای طرح های بزرگ سد سازی ، با توجه به هزینه های سنگینی که از محل فروش سرمایه های طبیعی (نفت و گاز) انجام می شود و با توجه به هدر رفتن میراث های فرهنگی و طبیعی مانند مراتع ، جنگلها ، زمین های کشاورزی و محوطه های باستانی و تاریخی که به زیر آب می روند ، محاسبه ی سود زیان صورت می گیرد ؟

لطفا توضیح دهید که : « با چه قیمتی می توان آثار طبیعی میلیون ها ساله و آثار تاریخی چند هزار ساله ای را که در اجرای پروژه های سد سازی از بین رفته یا می روند ، دوباره بدست آورد ؟ »

به نظر ما قرار گرفتن در رتبه سوم کشور های سازنده سد های بزرگ ــ آن هم پس از چین و ترکیه که نمی توانند الگوهای مطلوب کشور ما باشند ــ افتخار آمیز نیست . افتخار این است که ببینیم روش های کشاورزی و دام داری کشور و ضریب بهره وری آب ارتقا یافته ؛ وابستگی به سرمایه های طبیعی کاهش یافته ؛ و حفاظت از میراث های طبیعی و تاریخی به شکل مناسبی اجرا شده و به منابعی برای درآمد پایدار تبدیل شده اند .

در زیر فقط چند مورد از آسیب های وارد بر میراث فرهنگی و طبیعی کشور در جریان پروژه های سد سازی اشاره می شود :


محوطه تنگه بلاغی که با آب گیریسد سیوند به زیر آب می رود ، کلکسیونی از دوره های مختلف زندگی بشری ، از دوران غارنشینی تا دوران تاریخی هخامنشی و غیره را در بر می گیرد ؛ با پر شدن سد حدود صد محل باستانی برای همیشه غرق و نابود می شود .

اختلاف تراز نهایی سطح آب با محوطه ی آرامگاه کوروش به یک روایت چهل متر و به روایت دیگر چهار متر خواهد بود . فاصله ی این آرامگاه با دریاچه سد در حدود پنج کیلومتر خواهد بود که در نتیجه ، رطوبت سد ممکن است موجب آسیب دیدگیاین محوطه بی نظیر گردد .

محدوده آرامگاه کوروش در منطقه ای سیل خیز قرار دارد ؛ برای مثال در زمستان سال 1377 با جاری شدن یک سیل ، تا پله دوم آرامگاه به زیر آب رفت . وجود دریاچه ی سد در پایین دست آرامگاه ، می تواند خطر آب گرفتگی محوطه ی پاسارگاد را به مراتب بیشتر کند .

با آب گیری سد سیوند ، حدود هشت هزار اصله درخت و چند هکتار زمین کشاورزی و مراتع 400 ساله به زیر آب می رود . احیای پوشش گیاهی در این مناطق خشک امکان پذیر نخواهد بود .

با احداث سد کارون سه چندین محوطه بی نظیر مربوط به دوران پیش از تاریخ ، دوران یلامی ، دوران اسلامی و ... به زیر آب رفت .

با ساخت سد شیان در استان کرمانشاه محوطه باستانی مربوط به دوره اشکانی از بین خواهد رفت .

با ساخت سد رامهرمز ، سد باستانی جره مربوط به دوران ساسانی از بین خواهد رفت .

با آب گیری سد کبودوال در استان گلستان چندین هکتار از جنگل های منحصر به فرد منطقه علی آباد به زیر آب خواهد رفت .

ساخته شدن سد زاینده رود و رعایت نکردن حق آبه ی تالاب گاو خونی ، سبب کم آبی و خشک شدن تدریجی این تالاب مهم شده است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پ ن : اما واقعا پتانسیل برگزاری چنین تجمعی در تهران فقط همین تعداد شرکت کننده بود ؟ چه حوصله ای دارم من... اکثر شما عزیزان حتا به این فراخوان لینک هم ندادین . به هر حال همینه که هست ... از ماست که بر ماست .

هیچ نظری موجود نیست: